Koncentracja dziecka

koncentracja dziecka

Czemu koncentracja dziecka jest tak istotna?

Odpowiedź jest niezwykle prosta: bez koncentracji nie będzie wyników. W dzisiejszych dniach, gdy dzieci uczą się zdalnie niezmiernie ważne jest, aby umożliwić i wesprzeć najmłodszych przed komputerem w trakcie nauki. Nauka, podobnie jak Twoja praca prowadzona zdalnie jest innym trybem myślenia i działania. Tym samym wymaga więcej samodyscypliny i... koncentracji! Koncentracja dziecka jest zdecydowanie bardziej podatna na rozpraszanie niż koncentracja u dorosłego. Rodzic, opiekun, czy też starsze rodzeństwo jest zdecydowanie bardziej świadome swoich reakcji i umie wyeliminować przynajmniej część z najbardziej przeszkadzających czynników. Podsumowując tę część: im młodsze dziecko tym trudniej jest mu zadbać o warunki sprzyjające do nauki/ A dzieje się tak ponieważ nie jest świadome tego na jakie czynniki podatna jest jest koncentracja dziecka.

Co przeszkadza w kocentracji dziecka?

To zawsze jest kwestia indywidualna, ale główne czynniki to wszystko, co jest interaktywne. Czyli wszystko, co wchodzi w jakąkolwiek reakcję z dzieckiem będzie najpewniej je rozpraszać, a przynajmniej na chwilę odciągnie uwagę. A tego właśnie chcielibyśmy uniknąć. Zatem do rzeczy. Co może przeszkadzać, na co koncentracja dziecka może być wrażliwa?

  1. obecność innych domowników, zwłaszcza rodzeństwa, które będzie wchodzić do pokoju, gdzie uczy się dziecko;
  2. z obecnością rodzica może być różnie, może on motywować dziecko, siedząc obok i pracując, a może je stresować, będąc odbieranym jako nadzór (w szkole nie ma obecności rodziców na lekcjach, więc dziecko może nie być do tego przyzwyczajone);
  3. bałagan w pokoju - rozprasza, wprowadza chaos, który dziecko mimo woli rejestruje;
  4. urządzenia i powiadomienia- ważne aby wyłączyć wszystkie "przeszkadzajki", powiadomienia, komunikaty systemowe,  aktualizacje, sygnały SMSów i wiadomości;

 

koncentracja dziecka

Zadbaj, by sprawdzić kanały komunikacji, zwłaszcza czat w komunikatorach, za pomocą których prowadzone są lekcje. Jeśli jest możliwość rozmowy na prywatnych kanałach między uczniami - porozmawiaj o tym z nauczycielem prowadzącym zajęcia. To bardzo niebezpieczna luka w nauczaniu zdalnym. Dobre efekty przynosi również:

  1. spacer między lekcjami, przestrzeganie przerw od ekranu, dotlenieni pomieszczenia iprawidłowa pozycja przed ekranem
  2. pozytywne nastawienie dziecka, uspokojenie go jeśli coś poszło nie tak i ustalenie, że po zajęciach pomożesz mu rozwiązać problem, np. brak pracy domowej;
  3. odpoczynek, prawidłowe odżywianie i ruch mimo zajęć zdalnych.

Koncentracja dziecka przy nauce zdalne - JAK WESPRZEĆ?

Jest wiele aplikacji, które pomagają w samokontroli podczas nauki. Możecie np. zainstalować na urządzeniach dziecka aplikację, która rozwija jakiś element, albo po prostu liczy czas bierności urządzenia. Metoda działania jest bardzo prosta: aplikacja działa, robi postępy, które w momencie aktywowania urządzenia, dotknięcia ekranu, włączenia aplikacji są anulowane i proces zaczyna się od początku. Postępy są w różny sposób prezentowane - jedną z takich aplikacji z rosnącym drzewem przedstawiamy na nagraniu poniżej. Tam też omawiamy jak dostosować taką aplikację do warunków nauki zdalnej, aby spełniała swoją rolę.

Wiadomo, że dzieci są pomysłowe, więc nawet jeśli nudzą się w klasie to sobie coś wymyślą do roboty innego niż nauka. Niemniej to właśnie jest rola Rodzica, aby w warunkach domowej nauki zmobilizować dziecko i pomóc mu w koncentracji. Głównie dlatego, że warunki są inne i domowa atmosfera to nie szkolna klasa z poczuciem charakterystycznego szkolnego porządku i obowiązku. Warto również przypomnieć sobie co Tobie przeszkadzało w zdalnej, a nawet stacjonarnej pracy, czy też prowadzeniu konferencji/prezentacji. Koledzy zagadujący, kiepskie połączenie, powiadomienia w telefonie, kuszący tablet na biurku obok, telewizor, dzieci w pokoju itp.

N"auczanie wtrybie online, taksamo jak praca może dawać złudne wrażenie, że nie jest to wysiłek.

Miłego oglądania!